Natuurijsbanen in OpenStreetMap

Als informatieadviseur van de provincie Groningen kreeg ik een paar maanden geleden de vraag of we, net als de provincie Fryslân, de locaties van Groninger natuurijsbanen als open data beschikbaar konden stellen.

Ik heb uitgezocht of er binnen de provincie gegevens over ijsbanen worden verzameld en beheerd, maar dat is niet het geval. Jammer voor de persoon die het verzoek had ingediend.

Toch liet het me niet helemaal los. Mappers leggen ook ijsbanen vast in OpenStreetMap, misschien biedt dat een alternatief?

Ik heb eerst uitgezocht wat de juiste manier is om een natuurijsbaan te taggen:
leisure = ice_rink
seasonal=yes
sport=skating
name=[naam van de ijsbaan]
operator=[naam van de ijsvereniging of stichting die de ijsbaan beheert]
website=[website van de ijsbaan of ijsverening/stichting]

Soms is een ijsbaan ingetekend als punt en soms als vlak. Het kan allebei. De tags zijn voor beide geometrie-types hetzelfde.

Een aantal ijsbanen in Groningen was onvolledig of onjuist getagt. Dat heb ik eerst gecorrigeerd. Daarna heb ik met de hulp van vrienden en bekenden een aantal ijsbanen toegevoegd.

Helaas is de kaart nog lang niet compleet. Als je een ontbrekende ijsbaan weet, voeg deze dan toe aan OpenStreetMap of stuur mij een berichtje, dan doe ik het voor je.

Met behulp van Overpass Turbo heb ik de ijsbanen in Groningen geëxporteerd als GeoJSON bestand. Na wat bewerkingen in QGIS (ik heb de ijsbanen die als vlakken zijn ingetekend bijvoorbeeld geconverteerd naar punten) toon ik het resultaat in een simpele Leaflet-viewer.

Geef een reactie

